tisdag 25 mars 2008

Vi fryser ihjäl, det är så kallt...

Just nu drömmer jag mer än vanligt om en kakelugn, eller en kamin, eller en öppen spis, eller vad som helst som man kan elda i! Det blev tvärkallt här i helgen, ca -20 grader på natten och huset vi bor i har inte den bästa isoleringen. Så helt plötsligt tog veden till kaminen i köket slut och nu är det bara 16 grader här inne! Det finns mer ved att hämta hos svärföräldrarna men det går inte förrän de har kommit hem från fjällen och kan köra hit en pall med traktorn. Jag har tänt alla stearingljus vi har i vardagsrummet och försöker värma mig med en kopp te och en filt men det kommer man inte långt med just nu. Vad sägs om den här bilden som jag lånat från pixgallery.com? Det skulle inte vara så dumt att krypa upp i den där fåtöljen just nu...

3 kommentarer:

Bergagårdens Lina sa...

Så var det när jag bodde i min farmors gamla hus, där fanns bara en kökspanna och när man vaknade på morgonen var det bara mellan 14 och 16 grader inomhus tills att man fått fyr i spisen...brrrr!

Den vintern jag bodde där var det dessutom den kallaste jag upplevt, som mest -38,5!

Det har ju sin charm med vedeldning men suck vad kallt det var!

Och nu sitter vi och funderar på vad vi ska byta ut vår direktverkande el mot...vedeldad kakelugn och kamin kombinerat med luftvärmepump verkar det luta åt :) så då är man tillbaka till de kyliga mornarna och vedkapning och klyvning!

Pernilla sa...

Äntligen har vi fått hem lite ved igen så nu stiger temperaturen!

Pernilla sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Related Posts with Thumbnails