onsdag 12 mars 2008

Bakom förlåten

Nu har smultronstället lanthandeln på Nordanå öppnat för påsk! Jag intog mitt eftermiddagsfika där igår tillsammans med kollegorna. Satt och dåsade i ett hörn, bläddrade i en gammal inredningstidning och tänkte på skåpsängar. Jag besökte en Västerbottensgård i tjänsten här om veckan och de hade en skåpsäng i köket.

Man skulle ha ett rum där man kunde satsa helhjärtat på 1800-tal: schablonmålade väggar, en skåpsäng och så målade möbler. Tänk så mysigt! Till vänster en bild på en skåpsäng från Ö-vikstrakten (eller högsäng som det heter där) och till höger en annan "högsäng" från Myckelgensjö. Bilderna är lånade från länsmuseet på Murberget i Härnösand, www.ylm.se.












Och här en schablonmålning från Hälsingland lånad från www.halsingegardar.com. De har så mycket vackert i Hälsingland!












Jag återvänder nog till lanthandeln senare idag för mer fika och inspiration. Såg även några nyinkomna äggkoppar som jag funderar på att köpa. Men jag ska väl vela ett tag först som vanligt.

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails