tisdag 11 mars 2008

Dags att skrida till verket

Nästa steg i husrenoveringen är att kontakta sotaren för en besiktning av murstocken. Vi har inte så höga förväntningar på den eftersom vi vet att det finns ett hål på vindan... Antagligen kommer sotarmästaren kräva att vi murar om, åtminstone från vindsbjälklaget och uppåt så det kommer nog att bli en dyrsmäll. Men vi har i alla fall förhoppningen att det ska bli så pass "billigt" att vi även har råd att installera en ny vedspis när vi ändå håller på med muren.

Just nu har vi en gammal Husqvarna no 26 i köket som inte är i så bra skick. Den är sprucken och förmodligen är brännjärnen slut också. En renovering av den spisen skulle bli dyrt och inte hålla i längden. Men faktum är att det fortfarande tillverkas en modell som ser i princip exakt likadan ut som den vi har. Det är Husqvarna no 27.

Nedan en bild på vår spis no 26 och på den nytillverkade no 27. Visst är de vackra med det där jugendmönstret? 27:an finns att köpa bla hos Skandinavisk spismiljö (www.spismiljo.se).









Gysinge byggnadsvårdscentrum säljer en bok som handlar om Husqvarnas tillverkning av spisar och kaminer. Den är upplagd som en gammal priskurant. Det tyckte jag var en kul idé. Känns vedspisen på bokens framsida igen kanske?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det blir väl härligt att få värme från en järnspis. Och höra spraket från brinnande ved... Och rätt snabbt få upp värmen i köket.

Tänker du att baka i ugnen tro? Jag har aldrig försökt men gissar att det inte är det lättaste.

Men jag skulle gärna vilja veta skillnaden i kostnad mellan att renovera och att köpa nytt. Det senare låter inte speciellt billigt heller...?

Pernilla sa...

Jag har hört att inget är så gott som det som är bakat i en vedspis, så jag måste ju göra ett försök i alla fall!

No 27 kostar omkring 10 000 kronor. Vad renovering kostar är jag inte säker på, knappast lika mycket men förmodligen ett antal tusenlappar. Men lagning av sprickor håller inte i längden så man tjänar nog på att köpa en ny spis ändå.

Anonym sa...

Hej!
Tack för upplysningen om åsarna! Du har säkert rätt om dem!!
Vilket härligt jobb du har, på museum, det skulle jag också kunna tänka mig!
Härliga vedspisar!

Pernilla sa...

Tack, jag är rätt förtjust i mitt jobb själv också. Speciellt den del som innebär att jag får åka hem till en massa olika människor och se hur de har det...Det är inte dumt när man vill bli inspirerad!

Related Posts with Thumbnails