fredag 28 mars 2008

Alma

För ett tag sedan, ja det var kanske ett eller två år sedan, så läste jag i en tidning om ett par som hade "ritat sitt eget drömhus". Det var ett jättefint hus och jag blev jätteimponerad. Tills jag av en slump hittade huset på en hemsida med kataloghus. De hade inte alls ritat huset själva, bara ändrat planlösningen och gjort den mer öppen. Är det inte litet förmätet att då säga att man har ritat det själv? Och ingenstans i artikeln framgick det vem hustillverkaren var heller.

Även om detta nu irriterade mig så tycker jag att det var ett fint hus. Det heter Alma och ingår i husserien Norden som kommer från Allmogehus. Jag tycker det är väldigt kul att surfa runt bland de olika tillverkarna av kataloghus och titta på deras olika hustyper. Ofta har de jättefina fasader men för det mesta så blir jag inte överförtjust i planerna. Antingen så är de alldeles för öppna för min smak eller så har de en massa sneda väggar och konstiga hörn. Jag tycker att en planlösning skall vara så enkel som möjligt.

Därför brukar jag sitta och fundera ut nya planlösningar - bara ifall att vi kanske skulle bygga ett kataloghus en dag. Man vet ju aldrig...Idag har jag ägnat mig åt Alma. Så här ser hon ut på Allmogehus hemsida www.allmogehus.se och fotona är på det ovan nämnda huset "som de ritat själva". Vad tycker ni, ser det ut som att de har gjort det?









Så här ser planlösningen ut i original. Jag tycker att bottenvåningen är okej men övervåningen är ju bara hörn! Den måste vara väldigt opraktisk. Ritningarna längst ner är hur jag skulle göra om jag byggde det här huset. Vem vet, en vacker dag kanske?

1 kommentar:

Mitt Egnahem sa...

Ingenting är heligt tydligen. Varken hus eller pigment! Märkligt att jordpigment är syntetiska... Färgbranchen är verkligen "snårig". Törs du berätta vilket fabrikat av linoljefärg du använder? Vet du ngt om vilka som inte använder lösningsmedel i färgen...? Ha det bra i din jakt på drömhuset! Alma är riktigt snyggt! Men i vitt ser det ganska "modernt" ut... Mvh Mitt Egnahem

Related Posts with Thumbnails