lördag 22 mars 2008

Gråt inte över spilld mjölk

Jag känner mig ganska deppig efter gårdagens motgångar så idag tänker jag hellre på drömhuset än sommarhuset och alla dess problem. Vi ska åka förbi senare idag och se om vi kan ta tag i något men funderar jag över det blir jag bara på dåligt humör.

Jag har alltid velat bo i ett gammalt hus, ända sedan jag var liten. Men på senaste tiden har jag mer och mer börjat fundera över att bygga ett eget hus istället. Det är så svårt det där med gamla hus. Antingen så hittar man ett hus som någon redan har renoverat och där man kanske känner att man vill göra om allt. Eller så hittar man ett orört hus där man känner att man inte vill förstöra något genom att göra en massa moderna tillägg (som det blev med vårt sommarhus).

Om man bygger nytt får man det ju precis som man vill på en gång. Man kan ju ändå bygga något som ser gammalt ut. Dessutom så håller det på vara så dyrt att köpa hus här där vi bor att det kan vara mer ekonomiskt att bygga nytt. Just nu är det en Västerbottensgård till salu i byn för 1,2 miljoner!!! Senaste huset som såldes i fjol gick för drygt 800 000. Priserna bara stiger.

Tänkte i alla fall visa ett par ritningar som jag gjort på mitt drömhus, ett typiskt nationalromantiskt hus. Det är en vinkelbyggnad med glasveranda i hörnet, branta takfall och med dekorativa foder runt fönster ochdörrar. Jag tänker mig huset med Falu röda fasader, vita knutar och foder och kromoxidgröna fönsterbågar och dörrar. Jag har till och med sett ut en tomt till det (eller två tomter faktiskt, en skogstomt vid foten av ett berg och en sjötomt med superfin utsikt) men om det här projektet någonsin blir av det kan bara tiden utvisa.

1 kommentar:

Bergagårdens Lina sa...

Ja tänk om man kunnat köpa ett hus som bara kostade 1,2 miljoner....suck :) Ni har ändå ett rätt bra prisläge än så länge!

Men dina ritningar ser jättefina ut, det är ju roligt att få allt precis som man vill ha det också!

Related Posts with Thumbnails