lördag 19 april 2008

Bokfynd

Jag har fyndat böcker! Igår köpte jag på tradera Bygd och folk från 1943 och Gods och gårdar från 1952. Detta är två bokserier där gårdar runtom i landet har fotograferats och beskrivits. De delar jag köpte var för Västerbotten. Har man ett gammalt hus och är intresserad av dess historia bör man definitivt leta upp dessa böcker och se efter om huset finns med där. De brukar finnas på bibliotek samt på museer om man inte lyckas köpa dem på något antikvariat eller över nätet som jag gjorde.












Det finns även en bokserie från 1930-talet som heter Svensk hembygd som är upplagd på samma sätt. Tyvärr har jag inte fått tag på den och vår släktgård är bara med i den upplagan. När de här böckerna gjordes gick det nämligen till så att man gick runt och låtsades fotografera hus, om man så fick ägarna att beställa en bok så fotograferade man deras hus på riktigt. Så huset är bara med om ägarna köpte boken! Men eftersom det finns tre olika böcker för varje län så har man ju i alla fall en god chans att hitta huset i nån av dem.

Vårt sommarhus finns inte med i någon av böckerna men på senare år har finska Botniaphoto börjat göra sådana här böcker igen och den senaste boken i serien är för Skellefteå socken så nu har vårt hus äntligen kommit med med hela dess historia! Men de här nya böckerna kostar ca 4000 kronor styck så det är inte precis något man köper i en handvändning. Men det är verkligen ovärderliga böcker om man ska forska i byggnadshistoria.

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails