söndag 13 april 2008

Att gynna sina lokala producenter

Nu på morgonen har jag suttit och bläddrat i gamla inredningstidningar i väntan på att maken ska vakna och då hittade jag en artikel om en Västerbottensgård utanför Skellefteå. I gården bor Annika Marklund som driver möbelföretaget All in wood. För er som inte känner till företaget så tillverkar de bla gustavianska och rokokomöbler. Gården hon bor på är riktigt fint renoverad och förstås möblerad med egentillverkade möbler. I köket står också en gammal gustaviansk soffa som jag har hört var det första som Annika ropade in på auktion och som dessutom var inspiration till företaget.

Till vänster en bild från Annikas gård med den omtalade soffan samt en bild från Stiftsgården Skellefteå med möbler från All in wood.












Bilder från www.allinwood.se

I Skellefteå finns ett annat möbelföretag som också tillverkar gustavianska och rokoko-möbler och som heter Kallholmen. De gör så här fina möbler:










Bilder från www.kallholmen.se

Så, nu har jag gjort lite reklam för våra lokala producenter!

Jag har också hunnit läsa nya numret av Gård och torp under morgonen. Jag tyckte det var ett riktigt bra nummer den här gången. Det handlade en hel del om värmeekonomi vilket kanske låter tråkigt men som man börjar intressera sig en hel del av när man vaknar och det bara är 14 grader inne... (vilket det var idag trots att det var nästan 10 plusgrader ute igår). Tidningen fick mig att börja fundera i jordvärmebanor. Undrar hur bra det funkar så här långt upp i norr?

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails