måndag 28 januari 2008

Systrarna Owens hus

Det finns en film med Sandra Bullock och Nicole Kidman i huvudrollerna som heter Practical magic (Magiska systrar). En stor del av filmen utspelar sig i deras mostrars hus, en helt underbar byggnad från slutet av 1800-talet. På nätet kan man hitta en hel del bilder från kulisserna, det har även skrivits artiklar om huset och dess inredning i amerikanska tidskrifter.

Eftersom jag tycker det här huset är fantastiskt fint kan jag inte låta bli att visa några inspirationsbilder därifrån som jag hittat. Det är en bild från utsidan och sedan är det en från hallen med trappan, en från vardagsrummet och en från köket. Huset har typiskt victorianskt mörkbetsade snickerier förutom i det vitmålade köket där en spis från svenska Aga tronar.


























Filmen är baserad på en bok med samma titel av författarinnan Alice Hoffman. För er som inte har läst den rekommenderar jag den varmt. Den är en av mina absoluta favoriter och mycket bättre än filmen (som vanligt...).

/Pernilla

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails