måndag 21 januari 2008

Köksdrömmar

Någonting som jag går omkring och tänker på väldigt mycket är hur jag skulle vilja ha mitt kök. Jag är inte det minsta intresserad av matlagning men jag tycker ändå att köket är ett av husets viktigaste rum så jag vill verkligen lägga ner möda på att få det så bra som möjligt. Ett kök ska vara hemtrevligt men också praktiskt. Köket är också det enda rum som jag tror jag skulle kunna lyckas med mer eller mindre helt i vitt. Kanske...

Det som inspirerar mig mest i köksvägar är sekelskiftets serveringsgångar och de skåpar från golv till tak som brukar finnas där. Sådana skulle jag vilja ha i mitt kök! Min plan är att återanvända gamla fönsterbågar och göra om dem till luckor. Luckorna ska vara infällda, inte ligga utanpå som i moderna kök, och allting platsbyggt så att det blir perfekt anpassat till rummets förutsättningar. Mellan över- och underskåpen vill jag ha en snygg profil, litegrann som snickarglädjen på en veranda. Det är pricken över i:et! Ovanför nederskåparna ska det vara lådor och nedtill ska skåparna vara avslutade med en sockellist. Allting ska vara målat i brutet vitt.

Och så vill jag ha ett skafferi som man kan gå in i, det är nästan ett måste. Och så skulle jag hemskt gärna vilja ha en spiskåpa som ser ut som att den är murad, som över gamla tiders järnspisar. På väggarna vore pärlspont ingen dum idé, men kanske med tapet upptill så att det inte blir för randigt? Till kran vill jag ha en sån där med två vred, ett för varmt och ett för kallt vatten. Min man tycker inte om sådana men menar att det är okej med en i köket. Annars skulle jag ha det överallt! Jag är uppvuxna med sådana så jag tycker inte alls att de är jobbiga som han tycker. När det gäller diskho velar jag mellan porslin och plåt. Jag tycker att porslin är snyggt men plåt är ganska praktiskt. Vi får se...

Bilden med det grå köket med porslinsho är lånad från Kvänum (http://www.kvanum.se/). De gör jättefina sekelskiftesinspirerade kök. Den andra köksbilden är lånad från bloggen Bygga bo (byggabo.wordpress.com). Den tredje bilden med skåpinredning är faktiskt från en lekstuga på Gysinge byggnadsvårdscentrum. Den tycker jag är superfin och skulle gärna ha, men i min egen storlek... Fjärde köksbilden är från Hellbergs snickeri (www.hhellberg.nu). Kåpan är från Mokåpan (http://www.mokapan.se/) där man kan få en kåpa som ser ut precis som en gammaldags murad spiskåpa. Jättefina! Kranen kommer från Traditionella lantkök (http://www.traditionellalantkok.nu/).

Det är bara att drömma vidare....

/Pernilla

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails