måndag 29 juni 2009

Sommarloppis och barnkammare

I helgen var vi på två loppisar, en mindre i Furuögrund och så den stora som är varje söndag under sommaren på Folkets park i Skellefteå. Där fyndade jag två svagdricksflaskor samt en fin burk. Flaskorna ska vi ha till saft. Min man gör en underbar saft på svartvinbärsblad. Den blir inte så sötsliskig utan är utmärkt som måltidsdryck. Burken vet jag inte ännu vad vi ska ha till. Jag är inte sån att jag vill ha föremålen jag köper bara som prydnader, jag vill hitta en anvädning för dem. Vi får väl se vad det blir.


Nu är barnsängen som min man har hållit på att måla om också klar. Sängen har han själv legat i som barn liksom hans far och farfar. Vi har ställt in den i det som för tillfället fungerar som bokrum men som så småningom kanske blir barnkammare. Den luktar ganska mycket linolja än sängen så lillan får vänta ett tag med att ligga i den. Då ska vi ställa in den i vårt sovrum i stället. Halmstolen bredvid blev också klar i samma veva.


I sängen ligger ett lapptäcke som min moster sytt till vår dotter. Det underbara är att hon innan hon började sy var hem till min mor där de tillsammans letade reda på tyger från kläder och dylikt som jag hade när jag var barn. När jag nu tittar på lapptäcket så kan jag känna igen gamla klänningar, kjolar, blusar mm som jag hade när jag var liten. Jättekul!

1 kommentar:

EkenäsSophie sa...

Vilken fin säng. Det är alltid roligare med möbler som har en historia tycker jag. Och lapptäcket är ju jätteroligt att ha. Med alla minnen som det bär på.

Jag vill oxå gärna ha ett användningsområde för det jag fyndar. Och fina burkar passar ju till massor av småpryttlar. Det är synd att låta sånt stå oanvänt och bara samla damm. //Sophie

Related Posts with Thumbnails