fredag 19 mars 2010

Vindeln

Den här veckan har jag tillbringat ett par dagar i Vindeln i jobbet. Folkhögskolan där har i samarbete med Länsstyrelsen arrangerat en två veckors byggnadsvårdskurs för hantverkare som vill rikta in sig på att jobba med kulturhistoriskt värdefull bebyggelse och första veckan är nu genomförd. Så gott som alla länets byggnadsantikvarier är engagerade för att prata på kursen om våra olika kompetensområden. Själv har jag hållit i två dagar om Västerbottnisk byggnadstradition och olika byggnadskonstruktioner tillsammas med min kollega Mia från Umeå. Det har varit en lång men givande vecka och vi hoppas att den här kursen ska leda till att vi får fler kompetenta hantverkare att vända oss till. Vindelns folkhögskola har för övrigt en 1-årig byggnadsvårdsutbildning med inriktning på varsam renovering och till sommaren kommer de även att arrangera en timmerkurs för er som är intresserade. Läs mer på www.vindelnsfolkhogskola.se För er som aldrig har varit i Vindeln kommer här några inspirerande bilder på träarkitektur i det fina samhället som avslutning.

Vindelns kyrka

Gamla tingshuset


Åströmska huset

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för att besökte oss i Gula Villan idag :)

Ser fint ut i Vindeln...

/Samira

Älfgärdet sa...

Vindlen har jag hört mycket gott om! Vilket bra initiativ med byggnadsvårdskursen för hantverkare. Var det många som var intresserade? I Värmland har jag känslan av att det intresset är svalt... eller så är det jag som har råkat på dåliga exemplar av hantverkare i modern tappning.

färgtrappan sa...

Hej, vilka vackra byggnader! Kom tyvärr inte vidare i länkningen till Vindeln, får försöka senare. Ser intressant ut!

Pernilla sa...

Ja, det var många intresserade. Vi fick in fjorton anmälningar på en gång fast vi hade en väldigt kort anmälningstid. Så det är mycket möjligt att det blir en repris av kursen vid senare tillfälle för dem som inte hann anmäla sig i tid.

Related Posts with Thumbnails