torsdag 25 mars 2010

Entré vous!

Planerna för vad vi vill göra med min mans släktgård den dag vi tar över fortskrider och just nu är det mycket funderingar på entrén. Ursprungligen har huset haft en pardörr placerad mitt på framsidan. 1939 byttes pardörren ut mot en enkeldörr och 1986 flyttades dörren närmare hörnet och en groventré togs även upp närmare det andra hörnet på samma fasad. Vår dröm är att sätta igen de befintliga dörrarna och ta upp en pardörr mitt på huset igen samt återskapa den gamla farstubron. Vi vill helst göra en kopia av den ursprungliga dörren men problemet är att dörren inte finns bevarad och vi har bara ett enda foto av den där den bara syns lite suddigt.

Om man zoomar in på bilden kan man ändå ana att det finns ett överljus ovanför den, att det är pilastrar på sidorna om den, att den har speglar upptill samt på mitten och en sk fiollåda nedtill. Färgerna skulle jag gissa är två olika beiga kulörer. Efter att ha studerat dörren så gott det nu går så gick jag igenom Skellefteå museums dörritningar. Vi har nämligen en hel del uppmätningsritningar, både på pardörr och enkeldörrar, från olika gårdar runtom i kommunen. En del av materialet hittar ni på www.hallahus.se om ni klickar på detaljer i vänsterspalten. I det här materialet hittade jag till slut denna dörr från grannbyn Drängsmark.

Denna dörr är troligtvis mycket lik den som har suttit i huset, kanske tom byggd av samme snickare? Tanken är nu att utgå ifrån denna ritning men att göra vissa modifieringar. Tex så vill vi nog ha en lite bredare dörr för att göra den mer praktisk (denna är 65 cm per dörrhalva). Den kan inte heller bli lika hög som den här eftersom det inte kommer att rymmas inne i verandan. I Källheden, Bastuträsk, finns sedan en snickare på Lundqvists snickeri http://lundqvistsnickeri.se/ som vi hoppas ska kunna hjälpa oss med att bygga den här dörren. Så småningom...

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails