lördag 25 oktober 2008

Lite nytt

Idag har vi storstädning hemma för imorgon fyller jag 30 år (!) och då blir det släktkalas. Vi har passat på att förnya lite hemma också. Bland annat så köpte vi en ny matta till sovrummet. Det är en Karin Larsson ripsmatta från Matts mattor i Borlänge www.mattsmattor.se. Jag vet inte om det är en ren kopia av någon matta gjord av Karin eller om den bara är inspirerad av hennes textilier men fin är den i alla fall.


Vi har haft lite otur med våra mattor på sista tiden. För ett par veckor sedan hade vi besök av två hundar varav den ena först bajsade på hallmattan och sedan kräktes på köksmattan. Hallmattan gick att få ren men köksmattan som var arvegods från min farmor fick vi lov att slänga. Och i veckan bajsade katten på ripsmattan i vardagsrummet. Hon har aldrig tidigare varken kissat eller bajsat inne så vi blev lite oroliga för henne men hon verkar må bra nu i alla fall. Mattan har maken försökt göra ren i går så vi får se om den är användbar till imorgon.

Sedan så har vi klätt om kökssoffan och köksstolarna. De var tidigare klädda i ett ljusgrönt tyg som passade jättebra i vårt förra kök men här skar sig färgen så otroligt mot tapeten. Jag har letat efter ett nytt tyg till dem i säkert ett år utan att hitta något jag gillat. Till slut såg jag en duk på Hemtex som jag köpte och klippte sönder.



Nu ska jag ta och beställa lite julklappar från Panduro till min systerdotter som precis har kommit in i pysselåldern. Kanske det blir något roligt till mig själv också...vi får se.

3 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

Vilken vacker duk du hiyyade på hemtex!

Mattan påminner om en jag har från Nyblom & Kollen.

Kram Maud

Floras Kulle sa...

Hej!
Underbar matta!
Som Maud sa, den påminner om en ripsmatta som Nyblom & Kollén säljer i TIOMETERS-LÄNGDER, så OM jag får en riktig SAL någon gång, då skall jag baske mig investera i ripsmattor kant-i-kant över hela golvytan! Som man hade förr. Men det förstås, då var salen tillbommad större delen av året. Där sprang väl inga illvilliga katter och annat runt och förorenade. Har nämligen hänt mig också, min vita trasmatta finns inte mer...
Tyget förresten, det var riktigt snyggt. Även här har vi en "kal" soffa, har funderat på oblekt linne, men man vill gärna ha något litet mönster ändå. Det där var ju jättefint!
KRAM:
Annette

Anonym sa...

Jag har alltid funderat på (har alltid haft djur) varför de jämt måste uppsöka en matta, och helst den man tycker bäst om, när naturen tränger sig på :(
Annelie

Related Posts with Thumbnails