tisdag 10 februari 2009

Utrymme för förbättringar

Jag har upptäckt att när man går hemma så här hela dagarna så upptäcker man en hel del saker i sitt hem som man irriterar sig över eller som man vill ändra på. Det kan vara allt från små detaljer som att blommorna behöver planteras om till stora saker som att man vill göra en storrensning och slänga alla onödiga saker som man samlat på sig genom åren.

En av de saker som vi verkligen skulle behöva åtgärda är köksbordet. Jag tycker att vi har ett väldigt fint köksbord, det är ett gammalt spelbord som jag köpte på en antikaffär i Skellefteå när jag nyligen flyttat hemifrån. Även om det är ett fint bord så har det dock två problem: 1. det ryms bara fyra personer runt det 2. bordsskivan sitter inte fast och har lust att vippa över så fort någon sätter ner armbågarna på bordet. Vi skulle förstås kunna sätta fast skivan men det är meningen att den ska vara lös för att man ska kunna snurra på den samt vika ihop den och ibland är det praktiskt att kunna göra det.

Hur som helst, det jag länge har drömt om är ett slagbord. Ett gammalt antikt skulle ju vara fint men annars finns det ett snickeri i Hemse på Gotland som heter Levide snickeri och som tillverkar jättefina möbler, bla ett slagbord som jag så gärna skulle vilja ha.


Jag upptäckte det här snickeriet när jag bodde på Gotland. Det som gjorde mig så förtjust just i deras möbler är att de alla har en liten äggstavslist som ger dem det lilla extra.


Snyggast skulle det ju vara om man hade de matchande stolarna till.


Möblerna är faktiskt inte så farligt dyra, problemet är ju bara att man måste också frakta upp dem hit till Västerbotten och det kan nog kosta en slant. Det är bara att drömma vidare...

Bilder från www.levide.nu/snickeriet.htm

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej! Eftersom jag tycker att din blogg är jätteintressant och jag läser den regelbundet så har jag nominerat den till en utmärkelse på min blogg. //Sophie

Related Posts with Thumbnails