fredag 6 maj 2011

Textilskatter

Här om dagen passerade jag Emmaboden, en liten loppisbutik efter Storgatan i Skellefteå, och fick då syn på detta draperi från början av 1900-talet i skyltfönstret. Efter att ha gått förbi där två-tre gånger kunde jag inte längre motstå köpsuget så nu är draperiet mitt! Tanken är att det ska hänga i entrén till vår matsal så småningom. Jag tror det kommer att passa jättefint till vår Äpplet-möblemang.



Men det var ju ett ganska tjockt och vintrigt draperi så man behöver ju något ljusare och lättare att byta till på sommaren och då har vi detta draperi. Det är arvegods från min mans farmors mor, Maria Furberg. Hon arbetade som syslöjdslärarinna vid sekelskiftet 1900. Detta draperi har hon gjort på någon slags stickmaskin. Visst är det vackert? Det roliga är att min mans farmor dessutom har foton från 1920-talet på hur det hänger i hennes barndomshem Björkhammar, mellan salen och förmaket.


Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails