lördag 15 november 2008

Utmaningen 2

Jag har fått en ny utmaning, denna gång från Mitt egnahem. Jag hade ju egentligen tänkt skriva om mina födelsedagspresenter men det får vänta till nästa gång eftersom maken åter igen har dragit iväg med kameran.

Utmaningen är att berätta sju saker om sig själv, alldagliga som knasiga.

1. Jag börjar med ett underligt (?) intresse som jag har, nämligen planritningar på hus. Detta intresse började redan när jag var omkring 10 år och jag undrar om det inte kommer från min morfar som jobbade som byggmästare när jag var barn. Jag brukade få följa med mormor på hans kontor ibland och där fanns det ju en del ritningar. Jag har i alla fall ända sedan dess älskat att titta i huskataloger och föreställa mig hur ett hus kommer att se ut utifrån ritingarna. Och så är jag ju ganska förtjust i att göra egna ritningar också.


2. Innan jag upptäckte att yrket byggnadsantikvarie fanns funderade jag faktiskt på att bli yrkesofficer och gjorde direkt efter studenten lumpen vid F21 i Luleå i elva månader. Nu blev det inte så att jag sökte vidare till officershögskolan men jag ångrar absolut inte att jag valde att göra militärtjänst, det var en upplevelse som man inte glömmer.

3. Jag lärde mig att sy när jag var väldigt ung, sisådär en tolv år kanske. Jag har nämligen en mor som är helt hopplös med symaskinen så när jag ville ha nya gardiner tex fick jag helt enkelt ta tag i det själv. Det tog inte lång tid innan det var jag som sydde det mesta åt min mor istället för tvärtom... Däremot så har jag aldrig haft något bra betyg i syslöjd. Jag tror att syslöjdslärarinnan alltid tyckte att jag gjorde för mycket efter eget huvud istället för efter hennes instruktioner. Så går det när man lär sig på egen hand!

4. Jag älskar att skriva, både fakta och skönlitteratur. Drömmen vore att bli författare men det är ju inte det lättaste yrket att slå sig fram i. Så det förblir nog en dröm...

5. Jag är fruktansvärt rädd för nålstick (typ sprutor och blodprov) samt för att kräkas. Ni kan ju gissa hur det känns att vara gravid då!

6. Som antikvarie tycker jag att det är helt fel att avluta gamla målade möbler men i hemlighet så tycker jag att det är väldigt fint och har flera sådana möbler själv... Men jag har aldrig avlutat något själv utan köper sådant som redan är avlutat och färdigt för att dämpa mitt dåliga samvete...

7. Jag är fruktansvärt kvällstrött. Går gärna och lägger mig före klockan nio om jag kan. På helgerna kan jag hålla mig vaken till tio om jag har tur...Men å andra sidan betyder det att jag är morgonpigg och jag hinner alltid göra miljoner saker på förmiddagen då jag är som effektivast. Oftast sker det medan maken fortfarande ligger och sover.

Egentligen ska man ju skicka utmaningen vidare till sju personer men jag tycker det är så svårt att välja ut sju stycken. Så nu gör jag som jag sett att flera andra bloggare börjat göra, nämligen alla ni som känner er utmanade får anta den på eget bevåg!

3 kommentarer:

Kallholmen sa...

Det är så roligt att läsa om bloggarnas sju olika saker om sig själva. Jag älskar också ritningar och min far och farfar är och var byggmästare de med...Malin och jag har skrivit våra sju punkter dewt var ganska svårt.
Carolina

Älfgärdet sa...

Så kul att läsa om er i Gård & torp! Jag blir så inspirerad! Nackdelen är att jag förmodligen börjar dra i nåt nytt projekt...

Floras Kulle sa...

Hi, hi, du och min sambo kan ta varandra i hand... När jag vill visa honom ett hus på hemnet, så VÄGRAR han att titta på bilderna. Han vill bara se planlösningen. "Spelar väl ingen roll vad det är för färg på väggarna", säger han, "det är ju PLANLÖSNINGEN som är det viktiga!" Och visst ligger det något i det...
KRAM:
Annette

Related Posts with Thumbnails