torsdag 25 september 2008

Händers verk

För några år sedan fick jag ärva min farmors gamla vävstol. Eftersom jag tycker det känns tråkigt om den bara skulle stå i ett förråd fick jag för mig att jag skulle börja väva. Nu råkar det vara så att jag inte är den som börjar på nybörjarnivå direkt så jag gav mig direkt på bunden rosengång. Av någon anledning såg det dock inte ut som jag hade föreställt mig. Väven blev också smalare än planerat så jag hade lite svårt att bestämma vad det skulle bli till.

När vi flyttade till Umeå hamnade vävstolen i sommarhuset och eftersom vi mest bara är där och jobbar på med huset så har det inte blivit så mycket vävt på sista åren men nu under hösten tänkte jag att jag skulle ta upp vävningen igen. Och då ville det sig inte alls. Mönstret blev helt fel, nånting var fel med skaften. Så jag tog med mig hemslöjdskonsulenten hem och hon fick göra en ordentlig översyn på vävstolen. Hon gav mig en massa bra tips men hon berättade också att det jag vävde inte riktigt var vad jag trodde jag vävde...

Inte helt oväntat hade jag missförstått litegrann hur man väver rosengång, allt kan man tydligen inte lära sig på egen hand. Men efter att hon förklarat och ritat och visat så tror jag att jag äntligen har fattat poängen och nu har jag börjat få fart på det hela och äntligen ser det också ut som jag hade tänkt mig! Men nu är det lös rosengång jag väver vilket skall vara Västerbottens traditionella vävteknik. Så här ser i alla fall mönstret som jag väver ut, ritat efter eget huvud.


Och så här blir det i vävstolen. Bilden är nog inte den bästa för den har jag tagit med mobilkameran.


Äntligen har jag också kommit på vad det är jag ska ha det till. Jag ska sy en åkpåse av det till en sparklåda. Insidan ska jag klä med fuskfårskinn. Det blir perfekt till bäbisen som vi väntar i januari.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis till vävstol
grattis till väv på gång (häftigt)
roligt att se en händig människas vävstol med rosengång
grattis till väntad bäbis...

Vända blad sa...

Roligt med vävstol! Kommer ihåg när jag följde med mamma på vävkurs...spännande att vara bland alla "tanterna"...
Mysigt med bäbisen!
Kram Maria

Älfgärdet sa...

Så kul med bäbis! Mina håller snart på att växa om mig....
Visst kan man bli redigt trött på att kitta fönster emellanåt... & med egna projekt har jag också lockats till att gena nån gång...Nu väntar 22 fönster till växthuset, det blir mitt vinterprojekt...hrm...antar att jag aldrig vill se åt en kittkniv framåt sommaren ;). Funderar skarpt på att köpa en kittlampa till uppmjukning av kittet men de är hiskeligt dyra. Har du nån koll på om det går bra att använda en speedheater? De är ju något billiagare. Men då kanske man får bygga nån slags anordning själv...?

Pernilla sa...

Jag har ingen erfarenhet av att använda speedheater till urglasning men jag vet de som har använt varmluftspistol istället för kittlampa. Det är lite riskabelt men om man är försiktig och skyddar glaset med en trasa blött i kallvatten så går det.

Related Posts with Thumbnails