onsdag 4 juni 2008

Det blir aldrig som man tänkt sig

Resan till Holland visade sig bli mer mardröm än dröm. Dagen innan jag skulle åka hem fick jag magsjuka. Det gjorde att jag inte upplevde en nio timmars resdag som särskilt lockande. När jag kom hem var jag helt utslagen, men det var i alla fall skönt att få lägga sig i sin egen säng. Efter fyra dagar känns det nu äntligen som att det börjar vända till det bättre. Jag fattar inte att jag alltid ska lyckas råka ut för sånt här - det har nämligen hänt tidigare också att jag fått magsjuka när jag varit bortrest och precis innan jag ska åka hem. Nu dröjer det nog ett bra tag innan jag vågar åka utomlands igen.

Men lite trevligt hann jag ju i alla fall ha. En dag tog vi en långpromenad i staden och tittade på både gamla och nya bostadsområden och jag tänkte visa några drömhus från ett bostadsområde som bebyggdes av de högre klasserna omkring sekelskiftet 1900. Det här första huset vet jag egentligen ingenting om men jag tyckte det hade så fina detaljer. Det ser lite Schweiziskt ut.





















Det här huset vet jag lite mer om. Det byggdes av en änka 1906 och har använts som förlossnings- och diakonissehem. Det var verkligen ett imponerande hus och hur mycket man än tittade så fanns det alltid någon ny detalj att upptäcka. Ingenting var lämnat åt slumpen!












Det här sista huset har precis blivit restaurerat och används nu som studentbostäder för eleverna på musikkonservatoriet. Huset verkar ha varit någonting inom sjukvården tidigare att döma av fasaddetaljerna.












Jag upplever inte de här husen som speciellt Holländska men därför står de verkligen ut också. Sedan så ligger de så vackert till precis vid en av de stora kanalerna. Ingen av dem är privatbostad idag men det skulle ändå vara spännande att få se hur de ser ut inuti, om de är lika välbevarade där. Troligtvis inte.

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails