torsdag 16 september 2010

Trädgårdslust

Just nu sitter jag och förbereder ett föredrag om trädgårdshistoria för hembygdsförbundet. Detta gör att jag sitter och tänker och drömmer extra mycket om min egen trädgård. Framförallt så drömmer jag om ett lusthus. På Torekällberget fotade jag detta gulliga lusthus, kanske något litet, men väldigt charmigt.

På Nordanå, Skellefteå, finns mitt favoritlusthus. Det är byggt omkring sekelskiftet 1900 och stod ursprungligen på Älvsbacka hos en sadelmakare. Under senare delen av 1900-talet köptes det av Skellefteå museum och flyttades till Nordanå där det står intill den gamla handelsgården Nordanågården. Lusthuset kan hyras av värdshuset Nordanågården för 100kr (!) så kan man ha surströmmingsskiva eller kräftskiva eller vad man vill därinne.

Det häftigaste lusthus jag känner till ligger på Åbacka utanför Bureå. Det sägs att lusthuset tillverkades till Stockholmsutställningen 1897 och att det sedan köptes av disponent Sandberg på Åbacka herrgård och fraktades upp till Bureå med båt.

Lusthusets ursprungliga färgsättning har återställts av Skellefteå museum på 1990-talet. Färgsättningen består av 5-6 olika kulörer. Tänk vilket pilligt jobb att måla alla dessa snickerier!


3 kommentarer:

Norrfrids Eija sa...

Oh vilka goa tårtbitar du bjuder på idag! Jag är total freak av snickarglädje, ju mer desto bättre!

The Secret Garden sa...

Åhh så vackra! Och så satt jag och tänkte på att jag skulle nog bli helnipprig av att måla all den där snickarglädjen, men den är såå otroligt vacker!

Ha det fint!

Anonym sa...

Lusthuset på Nordanå var ju alldeles underbart att fira midsommar i, ska visa dig ett par vackra bilder därifrån nån gång.
/Maria

Related Posts with Thumbnails