måndag 30 mars 2009

Farmorsmor Maria

Idag har jag haft en sydag. Jag har lagat en blus till min mor och så har jag sytt en kudde av ett broderat tyg som jag fick i julklapp av min mans farmor.



Det är hennes mor, Maria, som har broderat tyget omkring sekelskiftet 1900. Innan hon gifte sig arbetade hon som syslöjdslärarinna och min svärfarmor har kvar en hel del av hennes broderimönster, alla i underbar jugendstil. Svärfarmor har även kvar flera av hennes färdiga alster, förutom min "nya" kudde även den här vackra braskudden.


Den låg alltid framför kakelugnen i deras hem. Det häftigaste är att svärfarmor till och med har kvar den Allers-tidning som mönstret till den här braskudden är beställt ifrån!

1 kommentar:

MrsUniversum sa...

Intressant och väldigt vackert!

Related Posts with Thumbnails