onsdag 10 september 2008

Villa Ammende

Vi är fortfarande kvar hos svärföräldrarna så det blir ett till inlägg där jag inte kan visa bilder på våra fynd. Den här gången tänkte jag istället berätta och visa bilder från ett hus i Estland som jag besökte när vi var dit på studieresa när jag läste till byggnadsantikvarie.

Huset ligger i kurorten Pärnu vid Östersjökusten och heter Villa Ammende. Det har en väldigt romantisk historia. Huset byggdes 1906 av en rik man till sin dotters bröllop för att de skulle ha någonstans att ha bröllopsfesten. Huset försågs även med ett torn varifrån dottern skulle kunna se sin man komma med sitt skepp till hamnen, han var nämligen sjöman. Så här ser exteriören ut.













Interiören gjordes i senaste jugend-stil med flera otroligt vackra väggmålningar. På 1990-talet köptes huset av en man som startade hotellverksamhet där. Han har restaurerat byggnaden jättefint och tagit fram alla original vägg- och takmålningar. Dessutom har han rest runt i hela Europa för att hitta möbler som passar in i huset och som är från rätt stilepok. Vilket jobb! Vi fick en visning i huset mot att vi drack en (dyr!) kopp kaffe där men det var det verkligen värt. I tornet kan man numera äta en romantisk middag för två... Vänstra bilden är från röda salongen och högra bilden från stora sviten. Kolla in väggmålningarna! Att resa till Estland är fortfarande prisvärt och att bo i sviten kostade ungefär som ett vanligt svenskt hotellrum och då har man sovrum, vardagsrum och badrum med jacuzzi. Inte illa!











Här en bild på en takmålning i blå matsalen. Den har lite mer art deco-stil än jugend men visst är det läckert?



Till sist ett par vackra pjäser i huset. Till höger en kakelugn i gröna salongen, även den med otroligt vackra takmålningar, och till vänster en öppen spis i foayen. Den pjäsen är verkligen pampig! Jag har aldrig sett något liknande, vare sig före eller senare.
















Befinner ni er någon gång i Estland så rekommenderar jag verkligen ett besök till Pärnu och villa Ammende. Särskilt om ni som jag är förälskad i jugend och välbevarade gamla hus. Bilderna har jag googlat fram så de kommer från lite olika källor men hotellet har en egen hemsida www.ammende.ee där man kan spana in lite mer bilder och info om byggnaden.

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails