onsdag 13 februari 2008

Ett drömhem

Tillbaka till Norrland och vardagen. Skansen var trevligt förutom en stor besvikelse. Jag tänkte passa på att besöka Skansens byggnadsvårdsbutik Skånska gruvan när jag var i Stockholm men när jag kom dit visade det sig att de hade stängt. Snopet! Jag har sett så mycket reklam för butiken och så lyckas jag komma dit helt fel säsong. Men med lite skoskavsplåster lyckades jag i alla fall ta mig runt hela området.

Över till nånting roligare. Igår kväll höll jag och min kollega Anneli, hemslöjdskonsulent, i en kurs i traditionell dekorationsmålning. Vi målade björkådring, mahogny och marmorering med drickamålning, filmjölksmålning och linoljefärg. Det var ett tag sedan jag sist prövade på dekorationsmålning så det var kul att jobba lite praktiskt igen. Till sommaren tänkte vi bättra på björkådringen i köket i vårt sommarhus. Den har farit riktigt illa på vissa ställen så det behövs lite bättringsmålning.

Anneli bor i en jättefin Västerbottensgård som hon och hennes man har restaurerat efter konstens alla regler de senaste åren. Ni kan kolla in mer om deras fina hus på deras hemsida www.nanting.nu under Huset. Bilden är lånad därifrån. De har bland annat pappspänt salen själva och stänkmålat farstun jättefint. Man blir så sugen på att göra sånt själv också när man hör om allt de gör hemma.

På jobbet idag var jag ut till en annan fin Västerbottensgård som restaurerades på 1990-talet. Det mest inspirerande där är köket. Köksinredningen är byggd efter ett väggfast högskåp som står i kökets ena hörn och i motsatt hörn finns en matchande skåpsäng. I kökskammaren har de också schablonmålat och hallen är klädd med linoljefärgsmålad pärlspont. Ett hem som man verkligen drömmer om.

/Pernilla

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails