fredag 29 februari 2008

Aga


Jag är inte mycket för matlagning men jag skulle ändå vilja ha en riktig Aga-spis, de är så vackra och väldigt bra och effektiva vad jag har hört. Jag har kollat in de olika spisarna som finns på Agas hemsida och det är ju riktiga schabrak! Den största kostar tydligen upp emot 150 000 kronor... Så drömmen om en Aga lär väl aldrig gå i uppfyllelse för mig.

När jag var barn var vi till Mårbacka och där finns det en Aga-spis i köket. Guiden berättade en historia för oss om en italienare som besökte gården en gång och fotograferade spisen. Fotot visade han sedan för sin hustru hemma i Italien och då ville hon också ha en sådan spis. Så de skrev ett brev till Aga men de hade ju ingen adress. Då såg mannen att det stod ju något på spisen och det måste ju vara adressen! Han skrev av texten på kuvertet och skickade iväg det till Sverige. Så småningom fick de också sin spis men texten de skrivit av var inte alls adressen. Det stod "Luckan skall vara stängd"... Brevet finns idag på Agas museum. Rätt kul va?

Kolla in de här vackra Aga-spisarna. Den blå från bloggen Thyras gård är väl häftig! Fast personligen skulle jag nog välja en gräddgul.

/Pernilla

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails