onsdag 23 januari 2008

Smultronställen

Här kommer en bild på vad gårdagskvällens inspiration resulterade i. Jag tycker mycket om pressat glas och har samlat på mig en del sådana grejer genom åren. Hittills har de dock alltid blivit stående inne i ett skåp och varje gång jag öppnar skåpet och ser dem så tänker jag att jag borde göra någonting av dem. Och det är precis vad jag nu har gjort. Ett litet stilleben blev det med värmeljus som doftar vanilj.

Lägger också med att par andra bilder hemmifrån oss. Det är från vår Carl Larsson-hörna och på vår säng där katten Zelda ligger och sussar sött. Soffan är arvegods från min mans farmor och farfar. Den tillverkades faktiskt av en man i byn där han kommer ifrån som fästegåva till min mans farfars syster. Soffans tillverkare var visst väldigt förtjust i henne men hon var tydligen inte så intresserad. Soffan tog hon emot men friaren gav hon korgen! En lite tragisk historia. Ovanför soffan har vi några Carl Larsson-tavlor. Jag tycker bäst om hans studier av Karin, hon ser alltid så mild och drömmande ut. Sängen hittade vi på Blocket men då var den en soffa. Min morfar hjälpte oss att göra om den till säng. Över sängen hänger en bonad som min mormor har broderat som lyder "Älsken och drömmen, förlåten och glömmen". Min moster har ritat jugendmönstret som jag bara älskar! Har även en matchande kudde.


Tänkte också passa på att visa en bild från ett av mina smultronställen, nämligen lanthandeln på Nordanå, Skellefteå. Vi som jobbar på Skellefteå museum brukar passa på att gå till lanthandeln och fika under de perioder då de har öppet (sommar, jul och påsk). Maggan som är föreståndare för lanthandeln är jätteduktig på att hitta passande grejer dit för att sälja eller bara för att göra det ombonat och mysigt för kunderna. Hon har hittat något nytt nästan varje gång man är dit så det är alltid lika spännande att se sig omkring i handeln och alltid lika skönt och avslappnande att slå sig ner där en stund med en kopp te och en kaka.


/Pernilla


Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails